Typer af bøger til børn

De forskellige typer bøger, der er tilgængelige for børn, omfatter tavlebøger, badebøger og billedbøger. Tavlebøger er generelt lavet af giftfri plast og er mere holdbare end paperback. De er designet til forhåndslæsere og har funktioner såsom pull-the-flaps og peek-a-boo-sider. Poesi og noveller kan også indgå i kapbøger. Disse bøger består generelt af 16 sider og er normalt beregnet til unge læsere.

Print on demand-udgivelse

Mens de fleste bøger stadig produceres i offsettryk, bliver print on demand-udgivelse for bøger mere populært. Disse metoder eliminerer risikoen for økonomiske risici i bogudgivelsesprocessen, hvilket gør det nemt at distribuere kvalitetsmanuskripter. Tendensen vil sandsynligvis vokse i betydning, efterhånden som flere mennesker skifter til e-bøger og digitale formater. Men hvad er fordelene ved print on demand publicering? Her er fire grunde til, at det er en fremragende mulighed for forfattere.

  1. Det er mere overkommeligt end traditionel bogproduktion. Print-on-demand-udgivere har ikke store minimumsoplag, hvilket betyder, at du kun kan udskrive et eksemplar af din bog og undgå at spilde penge på et usolgt antal. Du kan også nemmere ændre eller redigere din bog. Du kan endda foretage mindre ændringer til enhver tid. Print on demand er en fantastisk mulighed for nye forfattere eller dem med korte salgscyklusser. Print-on-demand-udgivere giver dig mulighed for at tilpasse din bog og udgive den i så mange formater, som du vil.

En af fordelene ved print-on-demand er, at du kan vælge omslag, format og farver. Lulu tilbyder over tre tusinde bogformater med over 3.000 forskellige farvekombinationer. Deres valg af bogformat er mere, end man kan finde på Amazon KDP. Ud over traditionelle paperback- og hardcover-formater tilbyder Lulu både ePUB e-bog og PDF-versioner. Priserne for de forskellige formater og farver kan nemt beregnes ved brug af en prisberegner.

Proces med at producere bøger

Processen med at producere bøger begynder længe før bogens manuskript er færdigt. Selvom en forfatter ikke behøver at være til stede på alle stadier, vil en praktisk viden om hele produktionsprocessen hjælpe med at måle tidslinjen for projektet og det endelige produkt. Når alt kommer til alt, hvis du har skrevet en bog, må du være ved at dø for at holde den i dine hænder. Men hvordan gør du det? Der er et par ting, du kan gøre for at få arbejdet gjort hurtigere.

Først og fremmest skal du beslutte dig for det overordnede design. Layoutet af din tekst vil blive bestemt af bogens størrelse og indhold. Sørg for, at du har en generel idé om, hvordan du ønsker, at din færdige bog skal se ud. Dette vil spare tid, når du skriver bogen senere. Udformningen af ​​din bogs omslag vil også blive valgt under denne proces. Du kan endda selv vælge et design. Når du har besluttet dig for et design, er det tid til at finde en udgiver.

Bogens design er det vigtigste aspekt. Det vil påvirke, hvordan din bog opfattes. Denne proces kræver meget arbejde og en række mennesker. Bogproduktionslederen vil koordinere hele processen med den redaktionelle projektleder, sætterne, trykkerierne og leverandørerne. De vil sikre, at den endelige bog er i overensstemmelse med designet og lever op til redaktionelle standarder. En copyeditor vil sikre, at det videnskabelige indhold er intakt, men de vil også sikre, at der ikke sker ændringer, der ændrer den videnskabelige betydning. Hele processen tager omkring fire til seks uger.

Relationer mellem ord og billeder i en bog

Der er en række sammenhænge mellem ord og billeder i bøger. Forholdet mellem ord og billeder på en side kaldes tekst-billede-forholdet, og en høj andel af billeder på en side indikerer en downmarket-publikation. Et andet vigtigt forhold mellem ord og billeder kaldes forankring, forholdet mellem et co-presentbillede og tekst. Det billede, der er tættest knyttet til teksten, kan være et maleri af René Magritte kaldet La trahison des images.

Et af de vigtigste og mest grundlæggende forhold mellem ord og billeder i en bog er fortolkningen. Billeder er blot repræsentationer af faktuel information, mens ord er skabt af vores sind til at beskrive denne information. Uden ord ville billeder ikke være blevet optaget. Billeder skal derfor forstås som billeder, før de kan fortolkes. Således hævder Berger, at ord går forud for at se. Men hvordan virker dette?

I tilfælde af børnebøger kan billeder forstærke eller modsige teksten. For eksempel kan et billede formidle en karakters følelser, men teksten måske ikke. Billeder er et resumé af teksten, men de kan også formidle yderligere betydninger eller subplotter. Dette forhold mellem ord og billeder i en bog er utroligt komplekst og ofte selvmodsigende. For bedre at forstå sammenhængen mellem ord og billeder, må vi stille os selv to enkle spørgsmål: Hvordan tilføjer billeder betydning til teksten?

Fordele ved at læse en bog

Udover at sænke stress, kan læsning af en bog også forbedre dit humør. Det frigiver glade hormoner, som får os til at føle os godt tilpas. En velskrevet roman kan transportere dig til en anden verden, og en interessant artikel kan holde din opmærksomhed i nuet. Undersøgelser viser, at læsning også kan mindske spændinger i vores krop. I en undersøgelse havde folk, der læste seks minutter om dagen, et reduceret stressniveau med 68 %.

Udover at hjælpe dig med at lindre stress, kan læsning også forbedre dine kognitive evner. Ved at engagere dig i en række forskellige typer læsning kan du udvide dit personlige ordforråd og lære nye færdigheder. Ud over at forbedre din opmærksomhed, kan læsning også hjælpe dig med at øge din selvtillid til at tale og udtrykke dig selv. Det kan også hjælpe dig til at blive mere selvsikker og succesfuld i dit sociale liv. Og læsning øger dine chancer for at få et godt job, da du vil være mere tilbøjelig til at have gode jobmuligheder.

På trods af populariteten af ​​elektroniske enheder foretrækker folk stadig at læse romaner og historier. Uanset deres foretrukne medie, har læsning af en bog adskillige fordele for mennesker, herunder bedre mental og fysisk sundhed. At læse bøger udvider ikke kun sindet, men åbner også op for en verden af ​​fantasi. Den første roman nogensinde skrevet, “The Tale of Genji”, af den japanske forfatter Murasaki Shikibu, blev udgivet i det 11. århundrede og havde 54 kapitler. Historien kredsede om høvisk forførelse.

Faglitterære opslagsværker

I faglitteraturgenren finder du opslagsværker, der indeholder relevant information om et emne, samt links til anden information. Faglitterære opslagsbøger er generelt faglitteratur, selvom de også kan indeholde en smule fiktion, som lister over steder at besøge. Et godt eksempel på en opslagsbog er en liste over kunstmuseer. Derudover findes der mange bøger, der giver information om forskellige håndværk og kunst.

Når du leder efter en opslagsbog, skal du kigge efter en opdateret bog, der giver oplysninger om et emne. Opslagsbøger er normalt ikke fiktion, men de kan give nyttige oplysninger om alt, hvad du gerne vil læse om. Opslagsbøger er ofte arrangeret alfabetisk, med forfatterens navn eller redaktør anført først, efterfulgt af titlen, normalt med fed skrift, og udgaver i kronologisk rækkefølge. De giver normalt også oplysninger om bogens forfattere og redaktører, såvel som de emner, de dækker.

Der findes mange typer faglitterære opslagsværker. Faglitterære bøger kan indeholde kort, fotos eller diagrammer og kan indeholde oplysninger om et emne. Læseren skal muligvis navigere i informationen for at finde den rigtige information. Nogle er nemme at følge, mens andre kræver nøje undersøgelse for at fastslå, hvad informationen egentlig er. Du bør også kigge efter en faglitterær bog, der indeholder en anmeldelsesskabelon. Dette vil opmuntre dit barn til at skrive forfatterens navn og titel ned, og også optage tre nye ord eller udtryk, som de har lært fra bogen.
Billedbøger

For at et barn kan nyde at læse, skal en billedbog have en historie, der interesserer dem. En billedbog kan handle om alt tænkeligt, inklusive de mindste genstande og mennesker. En billedbog skal appellere til et barns sans for humor, såvel som dets voksne publikum. Børn vælger typisk deres yndlingsbilledbøger. Mange af nutidens mest populære børnebøger har eksisteret i årtier. Her er nogle ideer til billedbøger til børn.

Et websted dedikeret til billedbøger er billedbøger. Denne hjemmeside indeholder detaljerede oplysninger om specifikke bøger, herunder forfattere og illustratorer. Den indeholder også information om billedbøgers generelle kunstneriske stil og typografi. Mange billedbøger har et højt antal ord, men det kan virke som en ulempe, når man læser dem for et barn. Forældre klager ofte over, at ordene er for lange, og at bogen tager for lang tid at læse. En billedbogs ordantal bør holdes inden for det forventede antal sider.

Brug af billedbøger til udvikling af læse- og skrivefærdigheder er en af ​​de bedste måder at introducere nyt ordforråd og forbedre dit barns læsefærdigheder på. Rytmen i en billedbog gør det nemmere for dig og dit barn at læse højt, hvilket øger dit barns ordforråd med 12 %. Billedbøger indeholder også billeder, der hjælper børn med at forstå, hvad de læser. Børn kan endda finde ud af en historie ud fra billederne, hvilket gør læsning sjovere. Derudover hjælper billedbøger et barn med at udvikle selvovervågningsevner og forbedre deres fokus og koncentration.

Tavse bøger

Tavse bøger, også kendt som visuelle bøger, er gode til at dele med andre. De giver dig mulighed for at deltage i fælles historiefortælling og observation, som begge er væsentlige færdigheder for at forbedre din læseevne. I modsætning til konventionelle bøger kræver stumbøger heller ikke, at læserne har nogen forudgående viden om sproget. Som et resultat kan lydløse bøger tilpasses til brug med elever med indlæringsvanskeligheder og begyndere med et svagt greb om engelsk. Der er dog nogle ting, du bør huske på, før du vælger en lydløs bog til dit klasseværelse eller bibliotek.

Først skal læreren tegne historiens karakterer. Du kan lave simple sort-hvide skabeloner eller en skabelon med to farver. Derefter skal du tegne hver karakter på en eller to sider og arrangere dem efter historien. Efterhånden som bogen bliver realiseret, vil børnene mentalt “fortælle” hinanden historien. De har måske endda mulighed for selv at udspille historien. Det er en interessant øvelse for børn at se, hvordan deres fantasi fungerer, selvom de kun læser billederne.

En anden måde at involvere børn i læsning er ved at lade dem skabe deres egne tavse bøger. Denne proces starter med en historie, fortsætter med opbygningen af ​​bogen og kulminerer med at bruge bogen som teater. På mange måder er processen som en forestilling for børn, og den hjælper dem med at udvikle deres egne ekspressive og fortolkende færdigheder. Grimm-tvillingerne skabte en metode kaldet “BOOKCHILDRENBOOK”, som ligner stumbogsteater, men uden det visuelle.